Reizen

Summer break in de Duitse Harz, part 2

Na het eerste deel van onze korte vakantie in de Duitse Harz volgt hier deel twee van onze Duitse summer break. Na de 17,5 km van dinsdag stond er op woensdag een bezoek aan Wernigerode, Braunlage en Hahnenklee op het programma. Wernigerode en Braunlage omdat we gelezen hebben dat beide stadjes een bezoek waard zijn en Hahnenklee omdat we daar 15 jaar geleden onze eerste familievakantie gevierd hebben. Soort van ‘trip down memory lane’ dus…

Wernigerode Duitsland
Vakwerkhuizen en gezelligheid in Wernigerode

Eerst naar Wernigerode, een vakwerkstad met ongeveer 33.000 inwoners gelegen aan de voet van de Brocken, de hoogste berg van de Harz. Na Quedlinburg was Wernigerode echt een verademing. Leuke winkels en winkeltjes, prachtige vakwerkhuizen, mooie pleintjes en vooral veel gezellige drukte op straat. Toen we de auto geparkeerd hadden, bedachten we dat we eerst naar het slot zouden wandelen, dat hoog boven de stad uittorent…. Dat zegt natuurlijk al genoeg, want dat was 1,5 km best wel behoorlijk steil omhoog. Na ongeveer 75 meter hebben we rechtsomkeert gemaakt, ‘doen we wel met de auto’… ­čśë

We hebben heerlijk door de stad geslenterd. Het was een beetje bewolkt, maar de temperatuur was prima en de terrassen zaten vol. We hebben het prachtige stadhuis, dat (terecht) gerekend wordt tot de mooiste stadhuizen van Europa, bewonderd en heel toevallig kwam er net op dat moment een bruidspaar naar buiten. Na een kop koffie gingen we met de auto op weg naar het slot. We kwamen er echter al vrij snel achter dat we het laatste stuk alsnog steil naar boven moesten lopen. Met onze to do list van vandaag hadden we daar eigenlijk niet zo heel veel zin in, dus…. door naar Braunlage!
Er rijdt trouwens ook een treintje naar het slot, dus er is in ieder geval een makkelijke manier om bij het slot te komen!

Flammkuchen Braunlage, schorskever
Dode bomen door de schorskever en overheerlijke Flammkuchen

Braunlage is de nummer 1 wintersportplaats in de Harz, dus daar moesten we geweest zijn natuurlijk. Het was inderdaad echt een wintersportplaats met wat restaurantjes en winkeltjes aan een doorgaande weg. Ondertussen was het lunchtijd, dus zijn we neergestreken op een van de vele terrassen die we tegenkwamen. We hebben hier heerlijk gegeten, check deze Flammkuchen met ham, kaas en veenbessen!
Via onze vakantievriend Google Maps hebben we uitgevogeld waar de gondel is, waar we na de lunch heen gereden zijn. Deze ziet er echt super professioneel uit en je schijnt boven best leuk te kunnen ski├źn. Braunlage zetten we op ons lijstje voor als we eens een paar dagen naar de sneeuw willen!

Oderteich Stausee
Prachtige plaatjes bij de Oderteich Stausee

Toen door naar Hahnenklee, onze laatste bestemming voor vandaag. De route naar Hahnenklee was prachtig; we reden door mooie dennenbossen, maar we reden ook een paar kilometer door alleen maar dode bossen…. We hebben later even opgezocht wat dat nou was, want dit ging echt om een behoorlijk aantal hectare. Het blijkt een plaag van de schorskever geweest te zijn die eitjes leggen in de bomen, waarna de larven zich een weg naar buiten vreten, waardoor de boom uiteindelijk sterft. Voor meer informatie klik je op deze link https://nos.nl/artikel/2281077-kever-vreet-duits-bos-aan-een-ramp-als-deze-heb-ik-nooit-eerder-meegemaakt.html.
Heel indrukwekkend om dit te zien en te lezen…. Onderweg zijn we ook nog even gestopt bij de zeer fotogenieke Oderteich Staudamm, waar we weer een paar mooie plaatjes hebben geschoten.

In Hahnenklee zijn we alleen op zoek gegaan naar het vakantiehuis, waar we 15 jaar geleden verbleven. Deze hebben we gevonden, waarna we nog een kort rondje door het dorp hebben gewandeld.

Wandelen in het Siebertal, Gro├čer Knollen
Perfecte wandelomstandigheden in het Siebertal

Op donderdag, onze laatste volle dag, hadden we weer een wandeling gepland. Deze keer in het Siebertal, dus op naar Sieber waar het startpunt zou moeten zijn. Dat was nog wel even zoeken, maar we dachten ‘m gevonden te hebben. Auto geparkeerd, rugzak op en in de benen! De eerste vier kilometer gingen omhoog en da’s best lang…. Gelukkig waren niet alle stukken even steil en was het pad prima te doen en dan die omgeving…. Zonnetje, nauwelijks wind en overal mooie vergezichten, dit is echt genieten! De berg die we ‘beklommen’, want zo voelde het af en toe echt, is een voormalige vulkaan en heet de Gro├čer Knollen en hij is 687 meter hoog. Tijdens de vier kilometer naar de top zijn we alleen ingehaald door een hardloper (!!), verder zijn we helemaal niemand tegengekomen.

Gastst├Ątte Gro├čer Knollen en de Knollenturm
De Knollenturm en Gastst├Ątte Gro├čer Knollen
Wandeling Gro├čer Knollen
De prachtige omgeving rondom de Gro├čer Knollen

Toen we na een laatste pittige klim bovenop de berg stonden, stond daar tot onze grote verrassing gewoon een Gastst├Ątte! We hebben hier heerlijke koffie gedronken en appelgebak gegeten met uitzicht over de Harz. Ook hebben we nog wat foto’s gemaakt vanaf de Knollenturm naast het restaurant en daarna begonnen we aan de afdaling.
Helaas zijn we twee keer verkeerd gelopen, maar kwamen we na 14,3 km en ruim 3,5 uur gewoon weer bij onze auto uit. Het was inmiddels half 3, dus schoenen uit en slippers aan en door naar Bad Sachsa, waar we geluncht hebben met curryworst en patatjes. We besloten ter plekke om ook nog even naar de Rappbodetalsperre te rijden, een stuwdam drie kwartier verderop.

Langste hangbrug van Duitsland, Rappbodetalsperre, Hasselfelde
Wat een belevenis, deze langste hangbrug van Duitsland!

De Rappbodetalsperre im Harz is een technisch meesterwerk. Gebouwd in de jaren 1950, heeft de Rappbodetalsperre bij Oberharz op Brocken de grootste damwand van Duitsland ÔÇô een indrukwekkende 106 meter hoog. Hier worden de Rappbode, de Hassel en andere bergrivieren die uit het drielandenpunt Saksen-Anhalt, Nedersaksen en Th├╝ringen ontspringen, afgedamd. In 2017 is de TITAN RT geopend, een hangbrug vlak naast de damwand. Hij is 483 meter lang en heeft een 458,5 meter lange vrije overspanning en is, volgens de Duitsers, daarmee de langste wandelhangbrug ter wereld.

En daar zijn wij dus gewoon overheen gelopen! Het was best wel druk, waardoor de brug ook behoorlijk bewoog. De eerste 50 meter durfde ik de leuning niet echt los te laten en had ik echt wel een beetje klamme handjes. Vooral ook omdat de vloer van de brug een metalen raster is, dus als ik naar beneden keek, kreeg zelfs ik een beetje zwabberbenen. Op een gegeven moment raak je er een beetje aan gewend en voelt het alleen nog of je dronken bent of op een boot staat. Wat een ervaring!

Je kunt hier ook via een zgn. Flying Fox over het water van het stuwmeer vliegen, maar dat is niks voor mij. Mijn man heeft gezegd dat-ie het volgende keer echt gaat doen… ­čśë Aan het eind van de brug zijn we over de stuwdam terug gelopen naar de auto, deze dosis ‘Harzdrenalin” had ik echt niet willen missen!

TITAN RT hangbrug, Rappbodetalsperre
Met zowel de hangbrug als de stuwdam op de foto

Op vrijdag gingen we weer huiswaarts, maar niet zonder eerst de plaatselijke DM leeg te kopen. Ik was er nog nooit binnen geweest, maar wat word ik daar hebberig van! Ik heb me dan ook niet ingehouden en kwam met een grote tas vol heerlijkheden weer naar buiten.
Op de terugweg hebben we ook Braunschweig nog even aangedaan. Hier hebben we wat rondgewandeld en gewinkeld in o.a. het geweldige Schloss-Arkaden. Dit winkelcentrum met ruim 150 winkels is gevestigd in een prachtig historisch pand en hier kun je echt je shophart ophalen!

Winkelwalhalla Schloss-Arkaden in Braunschweig
Het winkelwalhalla Schloss-Arkaden in Braunschweig

E├ęn ding is zeker, dit was voor ons de tweede, maar zeker niet de laatste keer in de Harz. Zo veel moois op een kleine 5 uur rijden van ons dorp, daar gaan we zeker terugkomen!