Reizen

Summer break – wandelen in de Duitse Harz, part 1

Omdat het nog even duurt voordat we onze dochter gaan bezoeken in Singapore en omdat mijn man nog wat vrij kon nemen tijdens de bouwvak, hebben we besloten om last minute een paar dagen vakantie te vieren in de Duitse Harz.
De Harz staat bekend als één van de fascinerendste vakantiebestemmingen die binnen enkele uren reizen vanuit Nederland te bereiken is. Het noordelijkste middelgebergte van Duitsland heeft naast veel natuurschoon ook de nodige historische stadjes die een bezoek meer dan waard zijn. We hebben van maandag tot vrijdag een heerlijke Airbnb-accommodatie in Bad Harzburg geboekt en zijn vorige week maandag die kant op gereden.

Bodetal, Afdaling van Hexentanzplatz naar Thale
De afdaling van de Hexentanzplatz naar Thale

Om zoveel mogelijk natuurschoon mee te maken, wilden we veel gaan wandelen. Dinsdag gingen we onze eerste kilometers maken; na het ontbijt hebben we onze sportschoenen aangetrokken en onze nieuw aangeschafte rugzak gevuld met de camera, flesjes water, pleisters en koekjes. Tegen tienen zaten we in de auto op weg naar Thale in het Bodetal.
Het Bodetal is een uniek natuurmonument. Het geldt als het belangrijkste rotsdal ten noorden van de Alpen in Duitsland. Miljoenen jaren lang heeft de rivier zich door de harde rots een diepe kloof uitgesleten. Deze kloof is bij Treseburg ongeveer 140 meter diep en bij Thale zelfs 280 meter. Behalve graniet komen hier ook leisteen, kwarts en mica aan de oppervlakte die de kloofwanden verschillende kleuren bezorgen.

Bodetal, Afdaling van Hexentanzplatz naar Thale
Wandelschoenen waren op zich beter geweest dan sportschoenen….

Je kunt aan beide kanten van de kloof naar boven, met de gondel naar de Hexentanzplatz en met de stoeltjeslift naar de Roßtrappe.
We zijn eerst met een gondel met glazen bodem naar de Hexentanzplatz gegaan. Eenmaal boven dacht ik even dat we in een soort van Efteling terecht gekomen waren, wat een hysterie! Overal eettentjes, speeltoestellen, glijbanen, en vooral heel veel mensen. Vanaf hier vertrokken een aantal wandelingen naar het dal, wij hebben de wandeling met uitzicht op het dal genomen. Eerst nog de verkeerde kant opgelopen, want wij beginnend wandelaars vonden dat de wandelpaden toch wel heel beroerd stonden aangegeven. Maar toen mijn man op z’n gevoel ging lopen, kwam het goed… 😊

We hebben echt een supergave afdaling gemaakt! Hij was wel pittig omdat het van die haarspeldbocht-paadjes waren bedekt met keien en stenen, maar overal was het zooooo mooi! Na ruim twee uur stonden we beneden en zijn we naar het beginpunt gelopen, waar we besloten om toch ook nog even met de stoeltjeslift omhoog te gaan. Gelukkig hadden we koekjes bij ons, want we hebben ons niet echt tijd gegund om te lunchen.

Bodetal, Vergezicht vanaf de Roßtrappe
Vergezicht vanaf de Roßtrappe
Bodetal, Uitzicht vanaf de Roßtrappe
Nog meer uitzichten vanaf de Roßtrappe

Via de stoeltjeslift kwam je boven bij de Roßtrappe en hier was het uitzicht werkelijk prachtig. We hebben heeeeel veel foto’s gemaakt vanaf de diverse uitzichtpunten, waarna het ondertussen half 4 was en we weer terug zijn gegaan met de stoeltjeslift. Toen hebben we de auto opgehaald en zijn we doorgereden naar Quedlinburg.

Bodetal, Roßtrappe en stoeltjeslift
Ook het uitzicht vanuit de stoeltjeslift was niet vervelend

Even een stukje achtergrondinformatie over Quedlinburg: deze stad heeft ruim 21.000 inwoners en wordt gerekend tot de mooiste steden met vakwerkhuizen van Duitsland. Tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) beleefde Quedlinburg een economische bloei. Uit deze tijd stammen dan ook de meeste van de nu nog bewaard gebleven vakwerkhuizen. Na de Tweede Wereldoorlog kwam Quedlinburg in de DDR te liggen. In die jaren raakte de stad behoorlijk in verval. Na de hereniging is de restauratie van de middeleeuwse stad voortvarend ter hand genomen, zodanig zelfs dat Quedlinburg op de werelderfgoedlijst van UNESCO is opgenomen. Het middeleeuwse centrum van Quedlinburg is bijna volledig bewaard gebleven en er staan meer dan 1200 vakwerkhuizen. Dat gaan we checken!

Vakwerkhuizen in Quedlinburg
Overal mooie huizen en gezellige pleintjes

Het was inmiddels half vijf en omdat we de lunch hadden overgeslagen waren we uitgehongerd. We hebben even wat rondgewandeld om te kijken waar we het beste konden eten en uiteindelijk zijn we op een terras aan de Markt gaan zitten, waar we heerlijke curryworst en schnitzel hebben gegeten. Met een biertje en een Aperol natuurlijk!

De Markt in Quedlinburg
Niet super druk, maar wel ontzettend fotogeniek

Daarna hebben we een beetje door de stad gedwaald, maar hoewel er prachtige huizen en bouwwerken staan, voelt het toch een beetje ‘doods’. Zo goed als alle winkeltjes zijn dicht, alleen een aantal grotere restaurants zijn open en er is weinig reuring. Zo bijzonder, zal het hier dan alleen overdag heel druk zijn? Wij hebben nog een paar fotosessies gehouden, want fotogeniek is dit plaatsje zeker wel. Met 17,5 kilometer in de benen hebben we tegen zevenen de auto weer opgezocht.

Vakwerkhuizen in Quedlinburg
De kasteelberg in Quedlinburg

In part 2 vertel ik je alles over de steden die we woensdag bezocht hebben. Op donderdag hebben we een geweldige wandeling gemaakt in het Siebertal én hebben we de langste hangbrug van Duitsland bedwongen, dus stay tuned!